SDG4YOUTH-Erasmus+/KA2
Οι 17 στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης
από τη θεωρία στην πράξη
Εκπαιδευτικά εργαστήρια για μαθητές και μαθήτριες
σε συνεργασία με το 1ο ΕΠΑΛ Σταυρούπολης και το 1ο ΕΠΑΛ Σταυρού
23 & 29 Νοεμβρίου 2023
Στο πλαίσιο των δράσεων του ευρωπαϊκού έργου "SDG4YOUTH" - Erasmus+/KA2 οι 5 εταίροι του έργου από Πορτογαλία, Ελλάδα, Εσθονία, Γαλλία και Κροατία σχεδιάσαμε διαδραστικά εργαστήρια βασισμένα στις αρχές της Μη Τυπικής Εκπαίδευσης προκειμένου να υλοποιηθούν σε ομάδες εφήβων και νέων στις τοπικές μας κοινότητες.
Συνολικά το έργο προβλέπει την υλοποίηση 10 δια ζώσης εργαστηρίων με διαφορετικές θεματικές πάνω στους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Το κάθε εργαστήριο έχει διάρκεια 2 ώρες.
Η ομάδα μας οργάνωσε για τον Νοέμβριο 2023 τέσσερα (4) εργαστήρια ειδικά για μαθητές και μαθήτριες Επαγγελματικών Λυκείων.
Σε συνεργασία με τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης Τομέα Υγείας- Πρόνοιας - Ευεξίας κα Τσακμαλή Μαρία Αντιόπη ενημερώσαμε τους διευθυντές του 1ου ΕΠΑΛ Σταυρούπολης και του 1ου ΕΠΑΛ Σταυρού για τη δυνατότητα φιλοξενίας των εργαστηρίων στο σχολείο τους κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου και ανταποκρίθηκαν θετικά στην πρόσκλησή μας.
Την Πέμπτη 23 Νοεμβρίου επισκεφθήκαμε το 1ο ΕΠΑΛ Σταυρούπουλης και πραγματοποιήσαμε τα εργαστήρια:
- “Ενεργοποιώντας το αύριο - Powering Tomorrow”
Συμμετείχαν 22 μαθητές και μαθήτριες του Β3 τμήματος της Β' Λυκείου.
Στόχοι εργαστηρίου:
- Διερεύνηση των Στόχων 7, 9, 11, 12 από την ατζέντα των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ.
- Υποστήριξη της δημιουργικότητας και της καινοτομίας στις βιώσιμες υποδομές.
- Προώθηση της ανταλλαγής βιώσιμων ορθών πρακτικών στον αστικό σχεδιασμό με βάση τις ανάγκες των κατοίκων.
- Δημιουργία ενός βιώσιμου μοντέλου πόλης.
Ανάπτυξη δεξιοτήτων: επικοινωνία, δημιουργικότητα, επίλυση προβλημάτων, εργασία στην ομάδα-ομαδικό πνεύμα, κριτική σκέψη
Σύντομη περιγραφή εργαστηρίου:
Στο πρώτο μέρος του εργαστηρίου οι μαθητές/τριες αναγνώρισαν στους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης ζητήματα που υπάρχουν και αναγνωρίζουν μέσα από την καθημερινότητα τους στην ελληνική κοινωνία και την τοπική τους κοινότητα. Στη συνέχεια χωρίστηκαν σε ομάδες και δημιούργησαν μια προσομοίωση δημοτικού συμβουλίου, όπου η κάθε δημοτική κίνηση θα έφερνε τις προτάσεις της έτσι ώστε να πετύχει η πόλη όσο περισσότερους στόχους μπορεί. Οι προτάσεις που ψηφίστηκαν ήταν η αύξηση του πρασίνου, η τοποθέτηση δημόσιων βρυσών, χρήση ηλεκτρικών λεωφορείων με τακτικά δρομολόγια, ασφαλείς ποδηλατόδρομοι, θεματικά πάρκα για παιδιά αλλά και για νέους/ες κέντρα φροντίδας αστέγων. Υπήρξαν ζητήματα διαφορετικών απόψεων για χρήση χώρων όπως πρώην στρατόπεδα και εκεί βρέθηκαν λύσεις που αποδέχτηκαν όλοι και όλες.
- “Αναζητώντας την ιδανική “πράσινη” θέση εργασίας - Dream Green Job”
Συμμετείχαν 25 μαθητές και μαθήτριες του Β7 τμήματος της Β' Λυκείου.
Στόχοι εργαστηρίου:
- Διερεύνηση των Στόχων 4,7,8, 11 από την ατζέντα των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ.
- Προώθηση του επιχειρηματικού πνεύματος.
- Προώθηση πράσινων θέσεων εργασίας.
- Ενδυνάμωση των συμμετεχόντων να κάνουν μικρές αλλαγές στη ζωή τους.
Ανάπτυξη των δεξιοτήτων: κριτική σκέψη, επικοινωνία, επίλυση προβλημάτων, καινοτόμες ιδέες, ψηφιακές ικανότητες.
Σύντομη περιγραφή εργαστηρίου:
Στο πρώτο μέρος του εργαστηρίου οι μαθητές/τριες αναγνώρισαν στους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης ζητήματα που υπάρχουν και αναγνωρίζουν μέσα από την καθημερινότητα τους στην ελληνική κοινωνία και την τοπική τους κοινόητα. Έπειτα ατομικά κατέγραψαν τις δεξιότητες που θα τους/τις βοηθούσαν να βρουν την πρώτη τους εργασία σε συγκεκριμένο τομέα που επιθυμούσαν. Αφού χωρίστηκαν σε 4 ομάδες, αντάλλαξαν ιδέες με σκοπό να βελτιώσουν τις δεξιότητες αυτές που θα τους βοηθούσαν για τη δουλειά των ονείρων τους (αυτή τη στιγμή τουλάχιστον). Στην ολομέλεια συζητήθηκαν τρόποι και καλές πρακτικές που θα συνέβαλαν ώστες αυτές τις δουλειές να είναι πράσινες και φιλικές στο περιβάλλον. Στην αρχή σκέφτηκαν μόνο την ανακύκλωση, στην πορεία διαπίστωσαν πως είναι πολλά αυτά που μπορούν να κάνουν για να είναι μία πράσινη δουλειά π.χ. τι υλικά χρησιμοποιούν και από ποιο μέρος του κόσμου τα προμηθεύονται, πως θερμαίνουν την επιχείρηση τους και τι κάνουν με τις μετακινήσεις ή τις αποστολές προϊόντων.
Την Τετάρτη 29 Νοεμβρίου επισκεφθήκαμε το 1ο ΕΠΑΛ Σταυρού και πραγματοποιήσαμε τα εργαστήρια:
- “Ο δρόμος του φαγητού - Food for Thought for Miles”
Συμμετείχαν 15 μαθητές και μαθήτριες του Α1 τμήματος της Α' Λυκείου.
Στόχοι εργαστηρίου:
- Διερεύνηση των Στόχων 1, 2, 3, 10, 11, 12 από την ατζέντα των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ.
- Ευαισθητοποίηση σχετικά με τις βιώσιμες συνήθειες που σχετίζονται με τα τρόφιμα.
- Σύνδεση των καθημερινών διατροφικών συνηθειών με τις αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον.
- Προώθηση βιώσιμων επιλογών τρόπου ζωής όσον αφορά τα τρόφιμα και τις διατροφικές συνήθειες.
Ανάπτυξη των δεξιοτήτων: κριτική σκέψη, επικοινωνία, επίλυση προβλημάτων, αναλυτική σκέψη, μαθηματικές και ψηφιακές ικανότητες
Σύντομη περιγραφή εργαστηρίου:
Στο πρώτο μέρος του εργαστηρίου οι μαθητές/τριες αναγνώρισαν στους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης ζητήματα που υπάρχουν και αναγνωρίζουν μέσα από την καθημερινότητα τους αλλά και γενικότερα. Στη συνέχεια εστιάσαμε στην τροφή και εντοπίσαμε τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης μπορεί να επηρεάσει. Οι μαθητές/τριες χωρίστηκαν σε ομάδες και τους ζητήθηκε να φτιάξουν μία μαγειρική συνταγή καταγράφοντας όλα τα υλικά που θα χρειαστούν καθώς και τον τόπο προέλευσης αυτών. Σχολιάσαμε τα αποτελέσματα στην ολομέλεια. Είχε ενδιαφέρον να αντιληφθούν από πόσο μακριά μπορεί να έρχονται κάποια προϊόντα, πόση ενέργεια και πόροι χρειάζονται για να τα βάλουμε στο τραπέζι μας και να συγκρίνουμε στο τέλος ποιο είναι το πιο βιώσιμο φαγητό που φτιάξαμε!
- “Βρείτε τους συγκατοίκους σας! - Find your housemates!”
Συμμετείχαν 22 μαθητές και μαθήτριες του Α2 τμήματος της Α' Λυκείου.
Στόχοι εργαστηρίου:
- Διερεύνηση των Στόχων 4,7,10 από την ατζέντα των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ.
- Κατανόηση των διακρίσεων και της σημασίας της συμπερίληψης.
- Ευαισθητοποίηση σχετικά με τις προκαταλήψεις και τα στερεότυπα.
Ανάπτυξη των δεξιοτήτων: λήψη αποφάσεων, ανεκτικότητα, σεβασμός του άλλου, αποδοχή, ενσυναίσθηση και ενεργητική ακρόαση, κριτική σκέψη και ομαδική εργασία.
Σύντομη περιγραφή εργαστηρίου:
Στο πρώτο μέρος του εργαστηρίου οι μαθητές/τριες αναγνώρισαν στους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης ζητήματα που υπάρχουν και αναγνωρίζουν μέσα από την καθημερινότητα τους στην ελληνική κοινωνία. Μπαίνοντας στο κυρίως μέρος του εργαστηρίου δόθηκε σε κάθε μαθητή/τρια ένας ρόλος που αντιστοιχούσε σε μαθητή/τρια που ανήκε σε κάποια ευάλωτη ή προνομιακή ομάδα. Αφού σκέφτηκαν πως μπορεί να ζούσε στην Ελλάδα του σήμερα αυτός ο ρόλος, καλέστηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις κάνοντας ένα βήμα μπροστά αμίλητοι/ες. Κάποια παιδιά προχώρησαν πολύ μπροστά ενώ άλλα έμειναν πίσω. Προσπάθησαν να μαντέψουν σε ποια ομάδα μπορεί να ανήκαν οι άλλοι ρόλοι και συζητήσαμε για τις διαφορές, τις ευκαιρίες που έχουν ή δεν έχουν ορισμένοι συνάνθρωποι μας στη σημερινή κοινωνία. Ποιους θα διάλεγαν για να συγκατοικήσουν και γιατί; Οι απαντήσεις είχαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς κάποιοι/ες επέλεξαν τους πιο αδύναμους για να τους βοηθήσουν, άλλοι/ες κάποιους/ες σαν αυτούς ή και σε καλύτερη κοινωνική και οικονομική κατάσταση. Η τελική συζήτηση αφορούσε στα στερεότυπα, τη δύναμη που έχουν ακόμα και αν δεν το συνειδητοποιούμε και τον καθοριστικό ρόλο που παίζουν στον τρόπο που βλέπουμε τους άλλους; Μπαίνοντας στη θέση κάποιου άλλου οι μαθητές/τριες βίωσαν την εμπειρία της ενσυναίσθησης και είχαν τη δυνατότητα να δουν διαφορετικά κάποιες κοινωνικές ομάδες και να τις κατανοήσουν καλύτερα.
Λίγα λόγια για τα βιωματικά εργαστήρια του έργου SDG4YOUTH
Θεματικές ενότητες εργαστηρίων:
Κλιματική κρίση, βιώσιμες πόλεις, πράσινη ανάπτυξη, πράσινη εργασία, σπατάλη φαγητού, σεβασμός της διαφορετικότητας,
Στόχοι εργαστηρίων:
- Να ενημερώσουμε και να ευαισθητοποιήσουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες σχετικά με τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης.
- Να διερευνήσουμε από κοινού παραδείγματα και καλές πρακτικές που μπορούν να εφαρμοστούν στην καθημερινή ζωή.
- Να συμβάλουμε στη βελτίωση των δεξιοτήτων των μαθητών/τριών όπως κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, συνεργασία, επικοινωνία, λήψη αποφάσεων, διαχείριση διαφωνιών, σεβασμός, ενσυναίσθηση και ενεργητική ακρόαση.
Εκπαιδευτική μεθοδολογία:
Τα εργαστήρια έχουν βιωματικό χαρακτήρα και ακολουθούν τη συμμετοχική διαδικασία. Βασίζονται στις αρχές της Μη Τυπικής Εκπαίδευσης και αξιοποιούνται τεχνικές και εργαλεία δομημένου διαλόγου, σοσιοκρατίας και δημιουργικής μάθησης. Τηρούνται τα πρωτόκολλα εμπιστευτικότητας και εχεμύθειας με σεβασμό στις ανάγκες του κάθε ατόμου σε ένα πλαίσιο αποδοχής και συμπερίληψης.
Εκπαιδεύτρια:
Τα εργαστήρια συντονίζει η κ. Σοφία Κυπριανίδου, εκπαιδεύτρια στα ανθρώπινα δικαιώματα, στη σοσιοκρατία και τη διαμεσολάβηση ομάδων, εκπαιδευτικός συνεργάτης της «Σχεδίας στην πόλη», μέλος της εκπαιδευτικής ομάδας της ΜΚΟ «ΑΝΤΙΓΟΝΗ» και της Οικολογικής Κίνησης Θεσσαλονίκης.
Χώρος υλοποίησης:
Τα εργαστήρια πραγματοποιούνται στον χώρο της τάξης καθώς δεν απαιτούν κάποια επιπλέον υλικοτεχνική υποδομή.
Για μας ήταν ιδιαίτερη χαρά και τιμή να συνεργαστούμε με τις εκπαιδευτικές κοινότητες των σχολείων, να μοιραστούμε απόψεις και να αλληλεπιδράσουμε τις ομάδες των τάξεων μέσα σε ένα κλίμα ασφάλειας, σεβασμού και δημιουργικής επικοινωνίας.
Πιστεύουμε πως μέσα από αυτές τις συνέργειες ανοίγουν δίαυλοι ουσιαστικής επικοινωνίας που θα τροφοδοτήσουν επόμενες δράσεις και θα φέρουν εν δυνάμει θετικές αλλαγές στην κοινωνία μας.
Ευχαριστούμε από καρδιάς τους μαθητές και τις μαθήτριες, τους εκπαιδευτικούς και διευθυντές των σχολείων καθώς και τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης κα Αντιόπη Τσακμαλή για τη συνεργασία και τη διαμεσολάβηση. Ήταν μια σπουδαία εμπειρία που μας δίνει ελπίδα πως η νέα γενιά μπορεί να αλλάξει τον κόσμο!!!
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
"Ας κάνουμε ένα πράσινο βήμα", βιώσιμη διαχείριση στην πράξη
10 Δεκεμβρίου 2023, Αποθήκη Δ' Θεσσαλονίκης
Το 5ο εργαστήριο αυτού του κύκλου βιωματικών εργαστηρίων πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Εθελοντισμού που διοργάνωσε το Thess-δίκτυο στην Αποθήκη Δ’ στο λιμάνι Θεσσαλονίκης. Στο πρώτο μέρος του εργαστηρίου οι συμμετέχοντες/ουσες αναγνώρισαν στους 17 στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης ζητήματα που υπάρχουν και αναγνωρίζουν μέσα από την καθημερινότητα τους στην ελληνική κοινωνία. Στη συνέχεια κλήθηκαν να απαντήσουν κυκλικά τι είναι αυτό που κάνουν ή θα ήθελαν να κάνουν καθημερινά για να βοηθήσουν στην κλιματική κρίση. Η ομάδα χωρίστικε στα τέσσερα, έπρεπε να φανταστούν και να ορίσουν ένα μέρος όπου ζουν όλοι και όλες μαζί, να αποφασίσουν πως θα διαχειριστούν την ενέργεια, το νερό και την τροφή. Η πιο βιώσιμη συγκατοίκηση ήταν αυτή σε έναν καταυλισμό ρομά όπου τον μετέτρεψαν σε μία πρότυπη οικοκοινότητα!
Η ομάδα της “Σχεδίας στην πόλη”
Το έργο “SDG4YΟUTH” συγχρηματοδοτείται από την Εθνική Υπηρεσία του Erasmus+ στην Πορτογαλία Juventude/ Desporto & CES και την Ευρωπαϊκή Ένωση.