“Games-int.eu”, ή πως μια ψηφιακή εφαρμογή μπορεί να φέρει κοντά νέους απ’ όλον τον κόσμο!
youth project in progress… ERASMUS+ KA2
Την περασμένη εβδομάδα είχαμε τη χαρά να φιλοξενήσουμε την πρώτη δια ζώσης συνάντηση (Transnational Working Meeting) για το διετές πρόγραμμα “Gamesin.eu” (2021-2023) στο πλαίσιο του Erasmus+/ ΚΑ2 στο οποίο η "Σχεδία στην πόλη" συμμετέχει ως εταίρος.
Σκοπός του έργου είναι η δημιουργία μίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας μέσω της οποίας νέοι και νέες θα μπορούν να μοιράζονται ιστορίες, φωτογραφίες και εμπειρίες από τις ανταλλαγές νέων που συμμετείχαν, με έναν δημιουργικό τρόπο!
Οι δράσεις του έργου περιλαμβάνουν ανταλλαγές νέων, εκπαιδευτικά σεμινάρια για youth workers και συναντήσεις νέων σε τοπικό επίπεδο.
Οι φορείς που συμμετέχουν είναι: KVL_Kompetezzentrum fur internationale Jugendarbeit, Λειψία-Γερμανία (Leader), Ankkapurhan kulttuurisäätiö, Anjala, Finland & Associacao Spin, Λισαβώνα-Πορτογαλία.
Η ιδέα και η προετοιμασία του “Games-int.eu” project
To πρόγραμμα “Games-int.eu” σχεδιάστηκε από την ομάδα των οργανώσεων που αποτελούν το εταιρικό σχήμα μέσα από συμμετοχική διαδικασία. Συναντήσεις, ανταλλαγή εμπειριών, μελέτη βιβλιογραφίας, έρευνα, καταγραφή ιδεών.
Αυτός ο γόνιμος διάλογος οδήγησε στην δημιουργία μιας ολοκληρωμένης πρότασης που κατατέθηκε από τον επικεφαλής φορέα του προγράμματος : KVL_Kompetezzentrum fur internationale Jugendarbeit, Germany. Με τον φορέα συνεργαζόμαστε στενά σε δράσεις για νέους από το 2015 και έχουμε χτίσει μια αμοιβαία σχέση εμπιστοσύνης. Στο εταιρικό σχήμα προστέθηκαν αξιόλογοι φορείς από τη Γερμανία, την Πορτογαλία και τη Φινλανδία.
Ο προβληματισμός που επεξεργαστήκαμε με την ομάδα των εταίρων μας ήταν πως πολλές οργανώσεις υλοποιούν ανταλλαγές και σεμινάρια για νέους. Επιστρέφοντας όμως οι νέοι πολλές φορές δεν μπορούν να βρουν τρόπους να μοιραστούν την εμπειρία τους ευρύτερα.
Η ανταλλαγή της εμπειρίας μιας διεθνούς ανταλλαγής νέων είναι για τους περισσότερους πρώην συμμετέχοντες και επαγγελματίες εργαζόμενους στον τομέα της νεολαίας μια μεγάλη πρόκληση. Πολλοί δυσκολεύονται πολύ να δώσουν μια ζωντανή εικόνα του ενθουσιασμού, της ομαδικής διαδικασίας, της ατμόσφαιρας, της χαράς, μερικές φορές της απογοήτευσης - εν ολίγοις, όλα τα συναισθήματα που ζεις συμμετέχοντας σε μια διεθνή ανταλλαγή νέων. Ειδικά για να δημιουργηθεί μια εικόνα αυτών των εμπειριών στο μυαλό ανθρώπων, που δεν έχουν λάβει μέρος σε καμία παρόμοια δραστηριότητα μέχρι στιγμής.
Bιώνουμε αυτές τις προκλήσεις ειδικά όταν δουλεύουμε με νέους που αντιμετωπίζουν περισσότερες δυσκολίες και έχουν την τάση να υποθέτουν ότι δεν είναι η ομάδα-στόχος των ανταλλαγών νέων/ διεθνών δραστηριοτήτων νεολαίας/πολιτικών θεμάτων και επιβεβαιώνεται σε αυτή την υπόθεση και από αρκετές δημοσιεύσεις. (βλ. π.χ.: "Zugangsstudie", DE, 2019; "Entschließung überdie Jugendstrategie der EU", Συμβούλιο της ΕΕ, 2018; "Ένταξη των Νέων με Αναπηρίες στις δραστηριότητες για τη νεολαία του Συμβουλίου της Ευρώπης", CoE, 2012).
Μια περαιτέρω πρόκληση από τη σκοπιά των οργανισμών είναι η τεκμηρίωση και η διάδοση των αποτελεσμάτων των ανταλλαγών νέων με αυθεντικό τρόπο μεταξύ των συνομηλίκων, των νέων και ενός ευρύτερου κοινού.
Η τρίτη πρόκληση αφορά στη διεθνή συνεργασία των νέων, μέσα από ένα ασφαλές ψηφιακό περιβάλλον, ώστε οι ίδιοι να κινητοποιούνται στο να μοιράζονται τις εμπειρίες τους, τις προκλήσεις αλλά ακόμα και τις δυσκολίες που βιώσαν.
Μια άλλη πρόκληση στη σημερινή κατάσταση που έφερε η υγειονομική κρίση λόγω του Covid19 είναι η έλλειψη οικονομικής βάσης για μικρές επιχειρήσεις/start-ups στον τομέα της πολιτιστικής εκπαίδευσης. Το έργο «Digital Youth Work» https://www.digitalyouthwork.eu/info/ (2017-2019) το οποίο υλοποίησε ο επικεφαλής φορέας από τη Λειψία αποτέλεσε μια καλή πρακτική και έχει ήδη δείξει ότι η εργασία για τη νεολαία σήμερα δεν μπορεί να διεξαχθεί χωρίς «το ψηφιακό» στοιχείο. Οι ψηφιακές περιοχές αποτελούν κύριο μέρος στη ζωή των νέων. Για να έρθουμε σε επαφή, να διατηρήσουμε επαφή και να ενδυναμώσουμε τους νέους για περαιτέρω συμμετοχή στην κοινωνία - στην περίπτωσή μας: στη διεθνή νεολαία εργασία-, βασιζόμαστε σε μια καλής ποιότητας «ψηφιακή εργασία» για νέους.Ωστόσο, η έρευνα έχει δείξει πως ένα αξιοσημείωτο ποσοστό νέων δεν γνωρίζει επαρκώς τη χρήση ψηφιακών εργαλείων αλλά και την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο αν και είναι κάτοχο ψηφιακών συσκευών.
Έτσι σιγά σιγά γεννήθηκε η ιδέα για το συγκεκριμένο πρόγραμμα:
Να δημιουργηθεί μια ευέλικτη ψηφιακή εφαρμογή, ένα ψηφιακό παιχνίδι όπου οι νέοι θα μπορούν να συμμετέχουν και να μοιράζονται τις εμπειρίες τους από ανταλλαγές, σεμινάρια, ταξίδια και να αλληλεπιδρούν με άλλους νέους μέσα από μια ασφαλή, διαδραστική και δημιουργική διαδικασία. Μέσα από το παιχνίδι θα μπορούν να παρουσιάζουν όλα τα βήματα μιας ανταλλαγής νέων που έχουν συμμετάσχει αλλά και να προτείνουν και μια δική τους ιδέα.
Εταίροι του έργου
- KINDERVEREINIGUNG Leipzig e.V. (Λειψία, Γερμανία), επικεφαλής φορέας
- Σχεδία στην πόλη - Καλλιτεχνική Παιδαγωγική Ομάδα (Θεσσαλονίκη, Ελλάδα),
- Associação Spin para o Intercâmbio, Formação e Cooperação entre os Povos (Λισαβόνα, Πορτογαλία)
- Ankkapurhan kulttuurisäätiö (Anjala, Φινλανδία)
- Επίσης συμμετέχει η ROTxBLAU (Λειψία, Γερμανία), ως start-Up νεανική επιχείρηση στον τομέα της ανάπτυξης ψηφιακών παιχνιδιών.
Σε ποιους απευθύνεται
- Σε νέους και νέες από 16 ετών
- Σε νέους και νέες που έχουν ήδη συμμετάσχει σε ανταλλαγές νέων
- Σε εργαζόμενους/ες στον τομέα της νεολαίας (youth leaders, youth workers and trainers)
- Σε οργανώσεις και φορείς που δραστηριοποιούνται στη (διεθνή) εργασία για νέους και που εν δυνάμει θα ήθελαν να αναπτύξουν την εμπειρία τους στη συμμετοχική, ψηφιακή διεθνή εργασία για νέους
- Έμμεσα, σε γονείς, εκπαιδευτικούς και επαγγελματίες που ενδιαφέρονται για θέματα κινητικότητας και ανταλλαγής καλών πρακτικών για τη νεολαία.
- Σε επαγγελματίες και σε νεανικές επιχειρήσεις Startups που ασχολούνται με τις νέες τεχνολογίες και την ψηφιακή καινοτομία, ιδιαίτερα για τη νεολαία.
Στόχοι
Οι κύριοι στόχοι του έργου αφορούν τους τομείς:
- Νέες τεχνολογίες - ψηφιακές ικανότητες
- Νέα καινοτόμα προγράμματα σπουδών/ εκπαιδευτικές μεθόδους/ ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων κατάρτισης
- Νεολαία (ενεργή συμμετοχή νέων, εργασία για τη Νεολαία, πολιτική για τη Νεολαία)
Μέσα από το έργο δίνουμε προτεραιότητα:
- Στην ανάπτυξη δεξιοτήτων και συμπερίληψη μέσα από τη δημιουργικότητα και τις τέχνες
- Στην προώθηση και προβολή της ποιότητας, της καινοτομίας και της αναγνώρισης της εργασίας με τη νεολαία (youth work).
- Στην προώθηση της συμμετοχής, της διασύνδεσης και της ενδυνάμωσης των νέων
Οφέλη για τους νέους/ες
Οι νέοι που θα συμμετέχουν στις δράσεις του προγράμματος θα έχουν την ευκαιρία να πειραματιστούν σε νέα γνωστικά αντικείμενα και σε νέες συνθήκες βελτιώνοντας έτσι τις δεξιότητες τους σε διαφορετικά επίπεδα όπως:
- Συνεργατική μάθηση
- Κοινωνικές & ατομικές δεξιότητες: ενσυναίσθηση, σεβασμός της διαφορετικότητας των άλλων, έκφραση απόψεων, τόνωση της αυτοπεποίθησης, ενδυνάμωση, ανάπτυξη φαντασίας και δημιουργικής σκέψης.
- Επίλυση προβλημάτων, λήψη αποφάσεων, ανάπτυξη πρωτοβουλιών διαμέσου της ενεργούς συμμετοχής στον σχεδιασμό των δράσεων.
- Επικοινωνία σε πολυγλωσσικό πλαίσιο (γραπτός και προφορικός λόγος, διαπροσωπικές σχέσεις, δομημένος διάλογος σε πολυγλωσσικές ομάδες)
- Πολιτιστική ευαισθητοποίηση και ικανότητα έκφρασης απόψεων
- Ψηφιακές εφαρμογές και νέες τεχνολογίες
- Θέματα ασφάλειας στο διαδίκτυο
- Επιχειρηματικές δεξιότητες
Δράσεις
- Διακρατικές συναντήσεις
- Τοπικές συναντήσεις ομάδων νέων
- Διαδικτυακές ανταλλαγές νέων - blended youth mobility
- Σεμινάρια-εργαστήρια ανάπτυξης δεξιοτήτων
- Προετοιμασία – υλοποίηση – παρουσίαση της ψηφιακής πλατφόρμας
- Διάχυση της πλατφόρμας και των καλών πρακτικών του έργου
- Ανατροφοδότηση ομάδων - αξιολόγηση